måndag 7 december 2009

Vecka 18.

Uträkning utgår från dagens datum: Mån 7 dec 2009.
Din graviditet startade Mån 10 aug 2009.
Din menscykel är ca 30 dagar
Du blev gravid ungefär Mån 24 aug 2009 (ägglossningen).
Du är på dag 120 av 280. (42,9%).
Du är i vecka 18.
Du har gått 17 fulla veckor och 0 fulla dagar (v17+0).
Du är i 4:e kalendermånaden.
Du är i 5:e graviditetsmånaden (lunarmånaden).
Du är i trimester två.
Beräknat förlossningsdatum Sön 16 maj 2010
Du har 160 dagar kvar till beräknad förlossning.

Ja, då är vi inne i vecka 18 då. Tänk att om 3 veckor har vi gått halva tiden! Det går fort det här, rätt vad det är så är det väl maj och jag ligger på förlossningen och skriker halsen av mig.

Myran är en aktiv rackare i alla fall, jag känner av henne/honom varje dag nu, lite då och då under dagarna. Det är en lustig känsla egentligen, att känna sitt barn röra sig inne i magen. Det känns typ som att någon sprätter med fingrarna mot insidan av magen, det är i alla fall den bästa förklaringen jag kan ge och det är så jag har förklarat det för Lasse. Han som ännu inte fått känna rörelserna, förstås, för än så länge känns det inte så tydligt utanpå magen.

Känns lite fuskigt egentligen, att jag kan "kommunicera" med/lära känna vårt barn flera veckor tidigare än vad han kan. Å andra sidan är det ju jag som får göra grovjobbet, så någon fördel ska jag ju förstås ha. Här bjuder jag i alla fall alla på den senaste magbilden, tagen idag:

Vecka 18, +1kg sen start.

Om en vecka är det alltså dags för det stora ultraljudet. Måndagen den 14/12 kl. 17.00. En timme senare - på ett ungefär - vet vi förhoppningsvis vad det är för något som ligger därinne. Lasse (som var den som skrev förra inlägget) tror - eller snarare hävdar att han VET - alltså att det är en liten flicka som snurrar runt i min mage, själv är jag inte övertygad åt något håll. Det finns så många teorier om vilka tecken som tyder på vilket kön och jag uppfyller kriterier lite här och var, så jag har lagt det där på hyllan. Nästa vecka vet vi förhoppningsvis och då behöver vi inte spekulera mer i det här hemma. Spännande!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Aha- jag missar alltid att läsa vem som har publicerat vilket inlägg- har hela tiden trott att det var du som trodde på flicka (skrev du inte ngt om det i början?) :). Hoppas att det går bra på UL hursomhelst. Vårt magiska datum är den 18 när vi ska få gå på inskrivning :).

/JD

Anonym sa...

Gullig mage

Puss puss/M

Therese sa...

Så söt mage du fått. Spännande att få höra vad det är som lever om i din mage. Kram

Anonym sa...

Hur gick det på UL? Så spännande ju! :) /JD

Linn sa...

Åh lycko du som fortfarande ser smal ut trots att det börjar komma en liten mage. Jag ser jättefläskig ut. :p Orättvist...