måndag 9 november 2009

Och vi andas ut...

Dagens ultraljud gick så bra som det bara kunde - Myran mår prima, hjärtat slår som det ska och allt såg helt enkelt perfekt ut. Vi kollade händer, fötter, hjärta, hjärna, magsäck - ja typ allt. Både från sidan och uppifrån. Storleken stämmer precis med uträkningen, så allt är helt enkelt bara jättebra. Just det, vi fick lägsta risken för DS också - det var ju för att mäta det vi bokade in ultraljudet in the first place. Men det häftigaste av allt var när Myran vände ansiktet mot oss så att vi kunde se ögon och näsa framifrån. Läckert!

Lilla Myran är hela 6,6 centimeter mellan huvud och rumpa!

Barnmorskan trodde att anledningen till blödningen var att jag har en lågt sittande moderkaka i framvägg, nära livmodermunnen. Men hon trodde det skulle rätta till sig när livmodern växte till sig lite mer. Tydligen är det väldigt vanligt under första halvan av graviditeten att livmodern sitter lågt (dvs nära livmodermunnen), men för de allra flesta rättar det till sig innan det är dags för bebisen att komma ut.

Klackarna i taket! Myran övade kampsport där inne.

Tyvärr fick inte maken vara med och se miraklet den här gången, för självklart var det något som skulle strula. Det var jag som körde till sjukhuset och eftersom det var lite bråttom stannade jag utanför entrén och "släppte av mig själv", så skulle maken åka och parkera och sedan komma efter. Problemet var bara att jag stängde av bilen helt när jag klev ur, och sen gick den inte igång. Så medan jag var på ultraljud så stod maken och väntade på bärgaren...

Tur jag fick med mig ett par bilder och att allt var bra! Började faktiskt gråta när jag såg bilden på skärmen och tydligt kunde se hur hjärtat slog.

8 kommentarer:

Anonym sa...

En söt liten myra

Puss puss/M

Therese sa...

Så otroligt söt och så fina bilder ni fick. Skönt att få höra att allt är bra och att det inte var någon fara med blödningen. Sköt om dig vännen. Kram

Anonym sa...

har tänkt på er idag! Så sköt att det gick bra och att ni fick så fina bilder på lill*n :)

Kram Ann

Anja sa...

Så skönt:)Skrev t dig innan på fb ang lågt sittande placenta men nu ser jag ju att du skrivit precis det här i bloggen. :)
Så supersöt liten myra. Kramis

unique sa...

Ultraljudet var en härlig upplevelse. Minns det som igår =)

Anna sa...

Vilka fina bilder! Skönt att allt var som det ska. :)

UnderYtan sa...

Härliga bilder. Kul att det gick så bra :) Läser din blogg nu. Älskar din bakgrund på bloggen. Jättefin!/"UnderYtan" på FL.

j.S.m sa...

Härligt att höra att allt är som det ska. Tänk va härligt det blir sen när litens sparkar börjar kännas också ;)