onsdag 5 augusti 2009

Önskelista?

Får man önska sig ett visst kön? För i så fall önskar jag mig en flicka. Går det?

Jag kan verkligen inte se mig själv som en pojkmamma, hur jag än försöker. Jag förstår också att det viktigaste är att barnet är friskt och välskapt och att jag kommer att älska barnet oavsett kön, men ändå. Jag tror det är en rätt vanlig tanke hos blivande mammor, oavsett vilket av könen man önskar sig. Jag inbillar mig dock att det är vanligare att kvinnor vill ha döttrar och att män vill ha söner, för att det är lättare att identifiera sig med ett barn som är av samma kön som man själv. Men, det är bara en teori jag har. Knappast vetenskapligt bevisad. Vad jag vet?

Har suttit och läst mycket om hur man "tillverkar" en bebis av det ena eller det andra könet. Återkommande är att man ska ha sex tre till fyra dagar innan ägglossning om man vill ha en flicka, och att man om man vill ha en pojke gärna ska ha sex på själva ägglossningsdagen. Andra mer eller mindre fantasifulla tips och idéer är t ex att det könet mannen tänker på när paret har sex, det könet blir det. Eller att mannen ska få orgasm före kvinnan om man vill ha en pojke, och tvärtom om man vill ha en flicka. Här, här och här kan man läsa lite mer om det hela.

Jag vill som sagt gärna ha en liten flicka, och har jag tur hinner vi försöka få till en sådan när jag kommer hem från semestern, om mensen nu behagar hålla sig borta så länge som den ska. Vad gör vi annars? Chansar och försöker göra en bebis ändå, även om det då är troligare (enligt teorin om vilka dagar man ska ha sex) att vi får en pojke? Eller vänta till nästa gång? Det känns ju inte heller riktigt vettigt faktiskt - man vet ju inte hur lång tid det kommer att ta. Bättre då att ta alla chanser, eller? Antagligen.

För övrigt har jag varit på Apoteket idag och köpt MittVal Kvinna. Här ska knapras vitaminer och folsyra!

/Frun.

4 kommentarer:

Dragonessas sa...

*ler* jag såg mig som en pojkmamma och fick en pojke.. så när det var dags för nästa trodde jag att det var en pööjk till men det visade sig vara en liten tös.

Och det gick hur bra som helst att vänja sig med de rosa puttinuttiga klänningarna 'fniss'

Lycka till i verkstaden!

Johanna sa...

Vad spännande det ska bli att följa er, speciellt då man är klar med barnafödandet själv men ändå kan längta och sakna det där lite ibland... Vi planerade ju inget av våra barn och det kan jag tycka var lite synd, fast hade vi gjort det hade vi ju inte fått de barn vi har idag, så samtidigt är jag glad att det blev som det blev. :-)

Var också osäker på hur man skulle klara av att vara en "pojkmamma", men det har ju gått bra i över 6 år nu, så det klarar nog du också om det blir så. ;-)

Lycka till nu! :-D

Anna sa...

Vad mysigt att börja planerandet. :) Vi hann aldrig riktigt fundera så jättemycket, det bara blev helt plötsligt. Men hela resan är ju ett äventyr och det blir ännu mer spännande när bebisen väl är född! Jag önskar er lycka till och så ska jag följa hur det går. :)

Sonette sa...

Tycker det är hemskt modigt att erkänna att man faktiskt föredrar det ena eller det andra könet. Själv känner jag precis som dig men vågar knappt erkänna det för mig själv ens :o) Vet inte hur jag ramlade in på din blogg men det ska bli roligt att fortsätta läsa iaf!