måndag 12 oktober 2009

Enligt svensk standard...

...ska avståndet mellan spjälorna på en svensk kvalitets-spjälsäng maximalt vara 42 mm.

(för den oinvigde: spjälsäng = gallerförsedd säng för barn)

Ungen måste ju sova någonstans när den flyttar in förmodar jag... eller det kanske blir en sådan där nattuggla som är uppe och gormar hela nätterna. I så fall behövs kanske ingen säng vilket på sätt och vis gör det hela mycket enklare, men det blir svårt att övertyga frugan att det minsann är hon som måste vara uppe på nätterna. Där krävs en släng av Anna Ankas övertyglese och retorik för att lyckas. Äsch, vad svårt det blev! Jag fixar en säng och hoppas på en sömntuta. ;-)

Vad karaktäriserar då en bra spjälsäng:
  • Den ska tydligen vara snygg. Ett krav som min bättre hälft har ställt, och det kan jag ställa mig bakom.
  • Följer standardmåtten 120x60 cm
  • Ställbar bottenhöjd. Minst två lägen.
  • Inte för stort avstånd mellan spjälorna.
  • Ena långsidan ska gå att plocka bort, alternativt öppna som en dörr.
  • Gärna ett inbyggt fäste till övervakningskameran jag tidigare skrivit om.
  • Gjord av trä... inte återvunna sopor
  • Inbyggd vaggningsfunktion (Låt fantasin flöda, i mitt huvud är det glasklart)
  • En sådan här sänghimmel eller vad det kallas.
  • Vore kanske inte fel med hjul?
  • Orosa till färgen (ja, det står "O" som i "not pink" fast på svenska)
  • Spjälskydd med Nalle Puh-motiv
  • Stark konstruktion
  • Inga uppstickande stolpar
  • Inga utskjutande delar som barnet kan fastna i med kläderna
  • Hel botten
  • Det ska gå att plocka bort några spjälor
Man skulle även på ena kortsidan ha en relief föreställande Staffan Westerberg men det kanske är att ta i.

Min pappa kanske kan bygga en sådan här säng till oss? :-)

Förresten så hittade jag bara på det där om "svensk standard".

Nu har i alla fall frugan fått piller med "bättre" schwung i, så förhoppningsvis mår hon snart bättre.

/L

3 kommentarer:

I. sa...

Lars! Kolla upp "vyssanlull-tassar" ;-)

oss sa...

Ok, får la göra det :-)

Anonym sa...

Hahaha, du är underbar. Men jag tror att du har fått det där om spjälskydd om bakfoten. Det byts ut efter vilket påslakan man använder för tillfället, i allafall om man har en fru som heter Angelica. Kanske borde du också fundera ut hur du ska göra för att tillverka såna eftersom de kostar en hel del. Eller blir det ett jobb för mamma då i stället :)

Kram/Svärmor