torsdag 8 oktober 2009

Inskrivning, bland annat.

Din graviditet startade Tis 11 aug 2009.
Din menscykel är ca 30 dagar
Du blev gravid ungefär Tis 25 aug 2009 (ägglossningen).
Du är på dag 59 av 280. (21,1%).
Du är i vecka 9.
Du har gått 8 fulla veckor och 2 fulla dagar (v8+2).
Du är i 2:a kalendermånaden.
Du är i 3:e graviditetsmånaden (lunarmånaden).
Du är i trimester ett.
Beräknat förlossningsdatum Mån 17 maj 2010
Du har 221 dagar kvar till beräknad förlossning.


Ja, då var vi inne i vecka 9 alltså. Drygt en femtedel av graviditeten är avklarad. Och nu har jag ruttnat på att hålla det hemligt, så nu är graviditeten omnämnd på min egna blogg. Har suttit och funderat på det där med varför man håller det hemligt och varför VI håller det hemligt. Visst, till en början är det rätt mysigt faktiskt, med en hemlighet som bara de närmsta vet om. Men efter ett tag ledsnar man, eller i alla fall jag, på att inte kunna tala om varför man mår som man mår osv.

Det slog mig att man normalt sett håller det hemligt av rädsla för att man ska få missfall. Men ärligt talat - man får inte missfall för att man berättat för omvärlden att man väntar smått. Är det menat att man ska få missfall så får man det ändå, vare sig man berättat eller ej. Dessutom vill jag vara glad över vår graviditet, inte gå omkring och vänta på ett missfall. Så nu är det out in the open. Feels good!

Vi var till MVC på inskrivning i måndags, det gick fint. Vi pratade om vad som komma skall, bokade in tid för KUB, rutinultraljud och nästa möte med barnmorskan. Utöver pratade vi om sjukdomar, kollade blodtryck, blodvärde och blodsocker samt registrerade min "ingångsvikt". Proverna var ovanligt bra för att vara jag:

Blodtryck: 110/70
Blodvärde: 122
Blodsocker: 4,4

Tror aldrig jag haft så "högt" blodtryck och blodvärde, faktum är att jag precis innan hon kollade blodtrycket på mig hade suttit och sagt att jag hade så lågt blodtryck. Brukar sällan ha över 100 på det övre trycket. Barnmorskan skojade om att hon nog hade skrämt upp mig, så det var därför blodtrycket var så bra. Nå, det ska bli spännande att följa utvecklingen under graviditeten.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Tack gumman! :D

Puss/m

Anja sa...

Håller helt med dig. Vi har berättat från dag 1, dvs TESTDAGEN, för precis alla, haha.

Ser absolut ingen anledning att inte få dela med mig av något som är så stort och som man vill prata om så gärna ;-)

Skulle inte ens klarat att hålla mig om maken hade velat att vi skulle det.

Skulle jag sedan få missfall så skulle jag vara jätteledsen coh då vill jag ju att mina vänner o min familj ska förstå varför!

Så att inte berätta och sen få missfall skulle ju resultera i att man först måste förklara att man VARIT gravid och att man sedan fått missfall när folk undrar vad det är med en.

Nä klart ni skulle berätta :-)

Det tyckte jag ni gjorde helt rätt i!

kramis

Anja (BT)

unique sa...

Vi väntade oxå med att berätta. I vecka 11 för familj och vecka 12 för resterande. Vi var rädda för missfall och för att isf berätta att det gått fel.

Men det gjorde det ej =)

Therese sa...

Du har rätt, varför ska man vänta med att berätta det underbara som väntar. Visst en stund kan man hålla det hemligt men sen vill man berätta för ALLA. Kram