fredag 18 september 2009

Lite böcker

Jag passade på att låna lite spännande böcker idag när jag hängde på bibblan med Angelica. Hon skulle ju skriva sin hemtenta och det tyckte jag hon skulle göra någon annanstans än hemma. Hur som helst, tre böcker om det här att bli förälder och barnafödande föll mig i smaken (jag hittade lite andra titlar också när jag gjorde en sökning på deras "data" men dom stod inte på sina hyllplatser).

  1. Psykosocial Obstetrik - kropp och själ och barnafödande, behandlar psykologiska och sociala faktorer i samband med barnafödande. Jag tror det här är någon slags lärobok för BB-personalen men jag tycker den verkar intressant. Jag har t.ex. redan läst om "Mannen under förlossningen", "pappagrupper och pappautbildare", "mäns behov av stöd vid kriser under graviditet och förlossning" samt lite om "amning och psyke".
  2. Sopa Lagom - bättre balans i curlingfamiljen, det var den bok som jag tog först. Sopar man banan för blank lär sig inte ungarna att klara sig själva!
  3. Du är pappa, ska ge nyttiga tips och innehåller en samling personliga betraktelser. Gillar egentligen inte den här typen av berättande bok med anekdoter och lösrykta citat från nyblivna pappor till höger och vänster men den kan nog vara bra att läsa i alla fall.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Obstetrik

Nu tar vi en slurk folköl!

/L

3 kommentarer:

Anonym sa...

Efter att ha varit med i skolan under 1½ vecka så är mitt tips att läsa så mycket böcker som det bara går om barnuppfostran och hur man lär barn att vara tyst och sitta still :-)

Kram/Svärmor

Anonym sa...

Ja, du väljer så böcker. Nummer ett verkar inte alls rikta sig till allmänheten men har säkert massa nyttigheter i sig. Läs bara inte för mkt, man kan bli livrädd om man läser på för mkt. Tro mig, jag vet. Jag tror att när det är dags för den bebisen och komma ut så kommer du L vara världens bästa förlossningscoach. Bara hoppas på att frugan vill bli coachad just då ;).
/ Dalamoster

oss sa...

Vi ska vara "teammates" har hon sagt. :-)
/L