torsdag 14 januari 2010

Frukost

Min nya frukostrutin måste vara typ det bästa jag någonsin har kommit på, i frukostväg alltså. Och det tackar jag barnmorskan för, hon som anmärkte på att mitt järnvärde börjat dala och tyckte att jag borde börja äta järntabletter. Så, för att göra det bästa av situationen och hjälpa kroppen till ett ännu bättre järnupptag ser min frukost numera ut så här:

Frukost a la Bergström

Varje morgon intages alltså två knäckemackor med smör, leverpastej och smörgåsgurka på. Till det en järntablett som sköljs ner med vatten. För att boosta järnupptaget både från mackor och tablett serveras också en klyftad apelsin, med mycket fibrer och vitaminer. Klockrent!

Visste ni att C-vitamin hjälper järnupptaget? Ett glas apelsinjuice kan höja upptaget med så mycket som 400%! Men eftersom jag lätt får halsbränna av just juice, så väljer jag en "ren" apelsin istället. Känns både nyttigare och mer oprocessat (vilket det förstås är), och min teori är att eftersom det tar längre tid för mig att få i mig en apelsin än ett glas juice, så märker jag inte av halsbränna på samma sätt. För det gör jag inte.

11 kommentarer:

Anonym sa...

Mackan och apelsinen ser jättegott ut. Men vatten? Varför inte ett glas yoghurt om du inte vill göra smoothie. Ja jag vet, typiskt mammatjat.
Puss puss/M

Angelica sa...

Mamma: Jag vill ha smoothie, det är bara det att den aldrig blir lika god som din!

Therese sa...

Åh så gott det där såg ut...blir riktigt hungrig. Kram

Anonym sa...

Inte mjölkprodukter, bättre med vatten. Mjölk hämmar järnupptaget ;). Alltså får smoothie vänta tills två timmar efter intagen frukost....

Angelica sa...

Anonym: Helt rätt förvisso :-) Men nån gång ibland kunde man ju byta ut det där vattnet mot en smoothie - om man hade mamma här som gjorde den ;-)

Anonym sa...

Nice men åt/äter inte du också multivitamintillskott under grav.? Trodde i min naivitet att jag skulle slippa järnbristen nu när jag är så duktig med mina tabletter (och dricker alltid apelsinjuice till).

Kanske lika bra att börja med blodpuddingen redan nu då...

/JD

Angelica sa...

JD: Jo, jag åt multivitamintabletter fram till vecka 17-18 kanske. Då bytte jag sort och den nya sorten klarar jag inte av att svälja. Har inte orkat köpa några nya heller :-P

Men, de flesta jag pratat med att har så småningom fått börja knapra extra järn trots multivitamintabletter.

Anonym sa...

Aha, men attans då, då lär jag ju också åka på det eftersom jag har lågt järnvärde i vanliga fall... Anledningen till att jag helst slipper är att jag har hört att de kan vara lite knepiga för matsmältningen. Well well, det är bara att börja med den järnrika kosten helt enkelt...

/JD

Angelica sa...

JD: Om du måste börja äta tabletter så småningom så rekommenderar jag Hemofer som jag äter. Mycket snällare mot magen än vad många andra järntillskott är! Jag var också orolig för hur magen skulle reagera, men än så länge funkar det fint :-)

Tova sa...

Hehe. Jag har också haft perioder av leverpastej-frukostar nu under graviditeten, känns riktigt gott och närande! Verkar dessuotm som att min kropp fattar att den behöver mer järn och sådant nu, har jämt och ständigt ett sug efter "köttiga" saker. Bra det.
Försöker också komba med c-vitamin, riktigt fräscht med exempelvis apelsiner ju.

Anonym sa...

Låter bra, tack för tipset- min mage är ju out of this world som sagt (ang. uppsvullnad redan v.6-v.12 som aldrig verkar gå ned)!

/JD