fredag 8 januari 2010

Vecka 23.

Uträkning utgår från dagens datum: Fre 8 jan 2010.
Din graviditet startade Fre 7 aug 2009.
Din menscykel är ca 30 dagar
Du blev gravid ungefär Fre 21 aug 2009.
Du är på dag 155 av 280. (55,4%).
Du är i vecka 23.
Du har gått 22 fulla veckor och 0 fulla dagar (v22+0).
Du är i 5:e kalendermånaden.
Du är i 6:e graviditetsmånaden.
Du är i trimester två.
Beräknat förlossningsdatum Tors 13 maj 2010
Du har 125 dagar kvar till beräknad förlossning.

Tiden går fort! Tänk att man gått mer än halva tiden redan. I höstas kändes det som att tiden stod stilla, som att jag aldrig skulle ta mig förbi illamåendet och den förlamande tröttheten. Nu känner jag mig nästan som en helt ny människa. Visst, jag har fortfarande riktiga tröttdagar och visst, illamåendet kan dyka upp någon gång ibland. Och ja, fogarna börjar göra sig påminda med jämna mellanrum. Men på det stora hela mår jag nästan oförskämt bra.


Magen från sidan och framifrån, v. 22+0. Den har blivit riktigt fin!

Både Myran och jag växer och Myran har blivit en riktigt stark och busig liten krabat. Fortfarande lite retsam och slutar sparkas och buffas när man lägger en hand på magen, men det blir allt lättare även för maken att känna. När maken inte har handen på min mage talar jag ofta om när Myran drar igång, och vi börjar lära känna vår lilla krabat allt bättre. Börjar skönja hans dygnsrytm. Vilka rörelser han inte gillar och vilka ljud som drar igång honom.

Hockey är en sån sak, så fort vi tittar på hockey blir det full fart i magen. Kanske vill han också vara med och heja? Eller rentav spela? Vi tror ju att det kommer att bli en hockeyspelare av Myran. Kanske till och med en (S)AIKare? Myrans energi skulle nog behövas i laget just nu i alla fall...

Om drygt en vecka (18/1) ska jag till barnmorskan igen. Ta lite prover misstänker jag, prata lite och mäta magen för första gången. Det ska bli spännande! Sist kände hon bara lite på magen utan att mäta och sa då att den var precis så stor som den skulle vara. Får se vad som hänt nu. Men bäst av allt är förstås att få lyssna på hjärtljuden - starka och snabba. Vår lilla myras allra tydligaste livstecken.

6 kommentarer:

systerkasia sa...

Du är så fin.... Tänk att nu är det bara max 20 veckor kvar tills ni blir föräldrar men det kan lika väl komma om 15, men helst inte innan dess :).

Maria sa...

Jättefin mage! :)

Tova sa...

Åh vad söt :)

jag har också mått oförskämt bra faktiskt, och gör det fortfarande nu i v. 39 ;) fast nu börjar man längta efter att något ska börja bli på G, hehe!

kramar

Anonym sa...

Vilken fin mage du har fått och så roligt att få gå till barnmorskan och lyssna på hjärtljuden! Det är nästan så att jag skulle vilja dit igen :)

Sköt om er!
Kram
Ann

Therese sa...

Jättefin mage har du vännen. Självklart blir det en SAIKáre...han och Jacob kanske blir det nya backparet =). Kram

Anonym sa...

Världens finaste mage!

Puss/M