torsdag 14 januari 2010

Min intuitiva kropp

Jag börjar nästan tro att min kropp fattat att jag inte tänker amma. Den verkar liksom inställd på det, för uppenbarligen funkar den inte som många andras gravida kroppar.

Många jag pratat med har t ex märkt att brösten har börjat läcka lite då och då, gärna efter en varm dusch, trots att de kanske inte ens är lika långt gångna som mig. Här läcker minsann inga bröst! *peppar peppar* Stannat i växten tycks de ha gjort också, tack och lov. Dessutom står det i alla böcker man läser att vårtgården ska mörkna, och borde ha gjort det för några veckor sedan, för att bebisen ska hitta fram till maten - men mina ser ut som vanligt.

Sen är det ju det här med vikten. Det sägs ofta att det är bra att kroppen lägger på sig vikt under graviditeten, och att den genom det laddar fett-/energidepåerna inför amningen. Ställde mig på vågen igår - totalt har jag gått upp 2,5kg sedan innan jag blev gravid. Alltså inte ens sedan inskrivningen (många verkar gå upp ett antal kilon redan innan inskrivningen), utan från den tiden då det inte bodde något alls i min mage. Skönt tycker jag, hoppas det fortsätter så.

Så det kanske är så att min kropp har fattat och insett att det är helt onödigt att förbereda sig för något som inte kommer att ske?

Duktig kropp!

7 kommentarer:

Anonym sa...

Ja det påstås ju att tanken kan styra mycket så varför inte tillväxten på tuttarna också

Puss puss/M

Therese sa...

Du har säkert rätt....kroppen känner nog vad som väntar eller inte. Kram

Linn sa...

Mina bröst läcker inte heller, och är inte mörka vad jag kan se. Är ju i v 26. Tänk om jag inte kan amma sen.... :o

Anonym sa...

Haha, skoj- viktuppgången är ju dock vansinnigt individuell och när man mår så dåligt som du gjorde i början är det nog snarare undantag än regel att man går upp i vikt under den första tiden. Min kropp har definitivt inte hajat min inställning till amning- jag har gått upp 4 kg på mina 12 v och majoriteten har satt sig just på brösten :D.

(Min mamma gick upp 30 kg- hon vägde väl som jag innan- typ 55- och ammade sig sedan ned till 45 kg på ett halvår med mig- sjukt!).

/JD

Angelica sa...

Linn: Det blir nog inga problem :-)

JD: Fast jag tycker det är konstigt att jag inte gått upp mer med tanke på att det enda som kunde stävja illamåendet var att äta! :-o
Men jag lär väl straffas, sista månaderna kommer jag säkert gå upp MASSOR istället ;-)

Anonym sa...

Aha, ja, det är ju sant iofs- men du tror inte att illamåendet och extraätandet tog ut varandra då? Äh, det är ju så himla olika helt enkelt- kanske går du upp jättemkt sista tiden eller så blir det kring 6kg som ju ändå är lägsta rek. viktuppgång (?) och alltså inte kan vara helt ovanligt. Jag blir överlycklig om jag stannar på 15+ :D.

/JD

Hanna sa...

Mina bröst har inte heller börjat läka än, skönt! :) Lite läskigt om det kommer mjölk bara sådär!!