onsdag 17 februari 2010

Barnmorskebesöket

Ja, lika illa som drömmen blev det förstås inte. Men det var det väl ingen som hade väntat sig? Dock var det inte alls lika trevligt och roligt som det brukar vara, trots att maken var med. Det berodde naturligtvis på att det inte var vår egna barnmorska som tog emot oss idag, och hon som istället tog hand om oss gjorde allt väldigt korrekt - men väldigt opersonligt. Hon sa inte mer än absolut nödvändigt om man säger så.

Det mättes blodtryck, blodvärde och magmått i alla fall, och hon klämde och kände för att lista ut ur Myran låg (fråga mig inte vad hon kom fram till, för det mumlade hon bara nånting om). Sjukt ont gjorde det när hon var nere runt blygdbenet och tog i för kung och fosterland. Hjärtljuden lyssnade vi på också, något som jag tror maken tyckte var himla häftigt.
Här är dagens värden (inom parentes värden för tidigare mätningar):

Hb: 115 (115 / 115 / 122)
Blodsocker: Ingen mätning (5,6 / 4,4)
Blodtryck: 115/65 (120/70 / 120/70 / 120/70)
Vikt: 65,5 (64 / 63,5 / 61,5)
Hjärtljud: 140 (140 / 145)
SF-mått: Knappt 27 cm (22 cm)

Magen följer medelkurvan på pricken, Hb ligger stadigt och blodtrycket likaså (nå, lite ner då). Vikten har tagit ett skutt den senaste veckan - 1kg bara så där! Inser att jag varit bortskämd hittills med så få kilon, men det var svårt att inte tycka att det var hemskt när jag ställde mig på vågen. Även om jag inser att jag ändå ligger ganska långt under "medelviktuppgång" so far. Måste bara vänja mig vid det.

Allt gott i alla fall. Men jag ser fram emot att få träffa vår riktiga barnmorska nästa gång (11/3).

2 kommentarer:

Therese sa...

Ja har man vant sig med en barnmorska och tycker hon är bra blir man ju lite sne när det är någon annan. Bra att allt var bra i alla fall. Kram

Anonym sa...

Klurigt med en ny barnmorska! Lär väl också åka på det i sommar när min BM har semester.

Sv från min blogg: Tack! Ja, den var lite mer stilren och jag gillar verkligen det svarta chassit :). Ska bli intressant att se hur snabbt den blir smutsig faktiskt.

Aha, smart! Tycker jag hittar så lite i min strl, men jag är inte så ihärdig heller ;). Kul att du också gillar Asos!

/JD