tisdag 2 februari 2010

100!

Idag är det "bara" 100 dagar kvar tills Myran är beräknad att titta ut! Tänk ändå, det innebär att jag har varit gravid i 180 dagar - det är lång tid det.

Firade gjorde vi genom att gå på den första delen av tre på föräldrautbildningen som MVC erbjuder. Förlossning handlade det om idag, i fyra (!) timmar. Det var intressant och jättetrevligt, hon som höll i föreläsningen var verkligen supergullig, men det mesta hade jag redan läst mig till innan.

Det var i alla fall skönt och bra att få reda på mer om vilka rutiner som gäller här i Stockholmsområdet. T ex att man max går till 42+0, sen blir man garanterat igångsatt. Har hört att man på vissa ställen i landet får gå en vecka till innan man gör något. Det innebär alltså att vi senast får träffa Myran - eller ja, vräkningen på börjas i alla fall - den 28 maj. Nice!

Apropå beräknat förlossningsdatum (BF) och senaste vräkningsdatum så berättade barnmorskan att det finns undersökningar/statistik som visar på att om man jobbar hela vägen fram till BF så ökar risken för att man går över tiden. Detta för att kroppen inte hinner varva ner, förbereda sig och känna av förlossningshormonerna. Väldigt intressant faktiskt. Så hon rekommenderade att man skulle vara hemma minst två veckor innan BF för att hinna förbereda sig på att bli mamma. Själv hoppas jag ju kunna avrunda terminen i skolan redan 30/4, så det blir ju precis två veckor i så fall. Hoppas bara att det går att ordna på ett bra sätt. Här ska vi inte gå över, det har jag bestämt!

Imorgon blir det tvåsiffrigt...

8 kommentarer:

Johanna sa...

Så kul att ni har kommit igång med föräldragrupper! Spännande och intressant det ska vara :) Längtar tills vi får börja! Grattis till 2 siffrigt :)

Anonym sa...

Ah, men om man jobbar ända fram till BF så tjänar man ju mer pengar och risken för att gå över finns ju oavsett ;). Jag kommer nog dock att ta semester i augusti hursomhelst (BF 3/8). Eller ja, kanske i juli då om UL skulle flytta mig dit (icke troligt men ändå).

/JD

Angelica sa...

Johanna: Det blir nog snart ska du se :-)

JD: Så kan man ju också se det ;-) Men jag är nog ändå inne på barnmorskans spår, att man behöver lite tid att varva ner innan det där stora ska hända. Sen spelar det iofs inte så stor roll för mig som pluggar heller, ekonomiskt menar jag :-)

Anonym sa...

Det finns nog många bra anledningar till att försöka hinna vara lite ledig innan man blir förälder. Skönt att det är tvåsiffrigt nu för vi läääängtar efter att lära känna Myran.

Puss puss/M

Therese sa...

Hoppas du får en lika punktlig bebis som Jacob. Han kom på utsatt datum han! Kram

Anonym sa...

Han kommer när det är dags. Sedan är det självklart klokt att vila sig så mycket du bara kan. Jag jobbade fram till 9 dagar innan när jag fick Sebastian och med Marcus hade jag semester från midsommar och han är född 24 juli.... Sebastian 10 dagar före beräknat datum och Marcus 5 dagar före så jag vet inte om det hade så stor påverkan att jag var ledig längre! :)
Sköt om er! Längtar efter att träffa er och Myran framöver. Kram Ann

Linda sa...

Grattis till tvåsiffrigt!!! Hurra!

Vilken vacker mage du har vännen! Där har han det fint lilla myran!

Kram

Anonym sa...

Nä, precis- för din del spelar det ju ingen stor roll och då är det ju skönt att bli klar så fort som möjligt. Hm, jag är lite skeptisk mot barnmorskornas biologism generellt faktiskt men det är ju alltid skönt att vila ;). Mitt jobb är dock inte så slitsamt så jag hinner nog med både och :).

/JD