lördag 20 februari 2010

Vecka 29

Barnet
Nu börjar det verkligen likna en riktig liten bebis. Pojkar väger ofta lite mer än flickor.
Barnet växer och frodas. Nu är det ungefär lika långt som en vanlig skollinjal, men olika barn är olika långa redan nu.
Vikt 1 400 gram.

Mamma
Barnet och magen fortsätter att växa och det kan kännas som om dina inre organ trängs undan. Fostrets sparkar kan ses utanpå magen. Att känna mycket sparkar är helt normalt. En del känner mindre än andra. Från livmodern ner mot ljumsken går det så kallade livmoderband. När livmodern växer och livmoderbanden tänjs ut kan du känna en smärta som strålar ut mot ljumsken och blygdläpparna. Efter förlossningen drar banden ihop sig och besvären går över. Kanske känner du av förvärkar? Ett bra sätt att slappna av och dämpa dem är att lägga dig i ett varmt bad. När du slappnar av avtar värkarna.

Kroppen (från Familjeliv, övrigt från Vårdguiden)
Under den sista trimestern blir din kropp snabbt tyngre, ämnesomsättningen ökar och det är vanligt att man svettas mer än vanligt på grund av det. Under den tredje trimestern är det bra att man går upp mer än 1 kg, men mindre än 3 kg/månad.
Nu kan även personer i din omgivning ta del av barnets rörelser genom att känna på magen. Magen kan ibland bukta ut märkbart på ena sidan beroende på hur barnet ligger. Placeringen av livmoderns övre del är ungefär mitt emellan naveln och bröstbenet.

Pappa/partner
Har du börjat boa än? Boande innebär att hemmet och rutinerna iordningställs och ses över inför den nya familjemedlemmens ankomst. Ni kanske köper barnvagn, skötbord, vagga och spjälsäng. Tänk på att vissa barnvagnsmodeller måste beställas i god tid. Var ska skötbordet stå? Vilken barnvagn har fått bäst i test? Måste vi ha en ny barnvagn? Vagga kanske ni inte behöver och spjälsängen kan ni kanske vänta med.

Boandet innebär också att ni organiserar hemmet på andra sätt. Lagar trasiga möbler. Flyttar eller renoverar. Städar i källaren. Målar om och tapetserar. Syr gardiner och vårdar kläder. Bygger ut och renoverar. Allt för att skapa ett välkomnande hem. Gör en lista på vad ni vill ska göras - men ställ inte alltför höga krav på er själva.

Ja då är vi alltså inne i vecka 29, sen igår. Mycket av det som står i infotexten ovan stämmer, jag börjar t ex känna av att magen väger mer och mer. Ibland känns det som att den håller på att ramla ner i golvet, hela magen alltså. Den (magen) är för övrigt definitivt inne i en växtspurt och det drar och spänner mest hela tiden, ungefär som att den när som helst ska spricka. Lite obehaglig känsla ibland, men fullkomligt normalt antar jag. "Konsistensen" har också förändrats rätt mycket, den blir hårdare och hårdare.

Att titta på magen när jag har en sammandragning är rätt skoj, genom huden avtecknas verkligen livmodern och kanterna runt den blir grymt skarpa. Både jag och maken tittar fascinerat på magen när det blir så. Sned mage har jag för jämnan tycker jag, särskilt när jag ligger ner. Det är ganska lätt att känna vart Myran ligger, men kanske inte lika lätt att lista ut hur han ligger.

Boandet är det mest jag som står för än så länge, jag har nog aldrig känt ett så stort behov av att röja, rensa och fixa här hemma. Maken håller sig lugn än så länge, men kanske (förhoppningsvis) kommer han igång snart också. Nog för att han hjälper till när jag ber honom, och det är ju bra bara det förstås.

1 kommentar:

Therese sa...

Lustigt det där med boendet att det blir så. Pysslade och städade som aldrig förr när man var gravid minns jag och du verkar göra detsamma =). Ha en bra kväll vännen. Kram