fredag 26 februari 2010

Graviditetsvecka 30

Barnet
Barnet växer och växer. Nu börjar proportionerna likna ett nyfött barn. Hjärnan växer och veckar ihop sig mer och mer. För förstföderskor fixeras barnet ofta tidigare än för de som fött ett eller flera barn, då barnet kan röra sig ända till slutet. Nu är det trångt därinne, men barnet kan fortfarande slå kullerbyttor och röra sig ganska fritt. Många mammor säger att om barnet rörde sig mycket i magen är det aktivt även utanför. Vikt 1 600 gram.

Mamma
Nu har tre fjärdedelar gått av din graviditet, bara tio veckor kvar. Det kan vara bra att fundera lite över hur det kommer att bli när barnet kommit ut. Passa på att göra sånt som du gissar att du inte hinner sedan. Gå på bio, fika med en kompis, gå till tandläkaren eller frisören. Barnets tyngd kan göra det svårt att hålla balansen. Försök tänka på hållningen så att du inte får belastningsskador. Passa på att börja lagra kolhydrater inför förlossningen. Ät rätt, det påverkar mer än du tror och du kan må mycket bättre.


Magen i v. 30 (29+0). Knappa +4,5kg totalt.

Ja, att han fortfarande kan slå kullerbyttor och har plats att stöka omkring därinne är ju tämligen klart i alla fall - det blir inte många lugna stunder per dag. Jag vill inte klaga, för jag är naturligtvis jätteglad att jag kan känna mitt barn tydligt, men samtidigt så kan det faktiskt vara väldigt påfrestande att han tar sig sådana friheter med min kropp. Jag längtar alltmer efter att få tillbaka min kropp, ha den för mig själv. Och naturligtvis längtar jag efter vad det innebär - att vi har Myran här hos oss i verkliga livet.

Det är en fantastisk upplevelse att vara gravid och bära på ett växande barn, men det är helt enkelt inte alltid roligt.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Magnus säger att det är ett väldigt prat om det där barnet men att man kan undra när det ska ta plats i din mage ;) Du är inte stor du gumman trots en massa symptom på att vara höggravid

Anonym sa...

Till föregående inlägg:

Puss puss/M

Angelica sa...

Mamma: Det knasiga är ju att jag själv känner och tycker att den är jättestor. Men när jag ser bilderna på mig själv så inser jag ju att så inte är fallet. Snacka om att det sitter i huvudet!

I. sa...

även om det inte syns utanpå alltid så känner ju du hur det trycker på inälvor och lungor och annat, då är det lätt att känna sig som ett kylskåp i smidighet ;-)
iallafall var det så för mig (fast jag VAR ju iofs större, hehe)

Therese sa...

Tycker inte heller du är så stor men du har så fin mage. Och även om man inte kanske ser stor ut så kan man ju känna sig stor. Nej det är inte alltid kul att vara gravid men det är stort och det blir så underbart när bebisen kommer. Kram

Anonym sa...

Hehe, nu har jag gått om dig i viktökning tror jag. Tror det är +5 nu och det syns på magen mest (än så länge ;)).

/JD