torsdag 11 mars 2010

Fixed baby!

Barnmorskebesök idag, dagen till ära (dvs dagen som i exakt 9 veckor innan Myran är beräknad). Det var min ordinarie barnmorska jag fick träffa idag, tack och lov! Även inför det här besöket drömde jag en mardröm dock, jag drömde inatt att jag hade så lågt Hb att barnmorskan ordinerade 20 (!) Niferex om dagen! Nästan så jag var kallsvettig när jag vaknade imorse.

Så här såg dagens värden ut:

Hb: 118 (115 / 115 / 115 / 122)
Blodsocker: Ingen mätning (I.m / 5,6 / 4,4)
Blodtryck: 120/70 (115/65 / 120/70 / 120/70 / 120/70)
Vikt: 66,4 (65,5 / 64 / 63,5 / 61,5)
Hjärtljud: 145 (140 / 140 / 145)
SF-mått: 29 cm (27 cm / 22 cm)

Mitt Hb har alltså gått upp lite, trots att jag slarvat med tabletterna på sistone. Så några 20 Niferex om dagen behöver jag inte ta, det räcker gott med 1 Hemofer som tur är. Blodtrycket ligger stadigt, så min attack förra veckan måste ha varit tillfällig. Antagligen tidig morgon + stress + lite näring i kroppen = svimattack. Skönt att allt ser bra ut i alla fall.

Barnmorskan (Hanna heter hon faktiskt) klämde och kände på min mage och kunde glatt konstatera det jag redan misstänkte - Myran ligger med huvudet neråt och ryggen åt vänster. Dessutom är han redan fixerad! Duktig liten pojke. Då är det väl bara att vänta på att värkarna sätter igång då? ;-)

Jag har ju fortfarande inte gått upp särskilt mycket, vilket vi också pratade lite om. Jag frågade om det fanns någon möjlighet att få göra ett tillväxtultraljud för att se så att han växer som han ska där inne, eftersom man - om inte annat - får så mycket kommentarer från folk runtomkring. Det var inga problem alls, så om två veckor får vi titta på Myran igen!

Pratade om amning också och jag är så glad för att jag har den barnmorskan jag har, hon stod helt på min sida när jag sa att jag inte ville amma. Vi kom överens om att jag ska skriva om det i mitt förlossningsbrev och sen ska hon skriva in det i journalen också, så att jag förhoppningsvis slipper ta den diskussionen på sjukhuset sen.

Jag har världens bästa barnmorska!

6 kommentarer:

JD sa...

Vad kul att du har en så bra BM! Verkligen konstigt att folk alltid ska kommentera gravidas vikt, suck. Bra att ni får göra tillväxtUL dock så ni kan täppa till truten på dem.

Såg förresten ngn som misstänkte problem med sköldkörteln för att hon ej gått upp alls i vikt i v.20 (tror att hon hade gått ned t o m), har ingen aning om hur sådant där fungerar men det lär ju knappast vara ngt problem för dig eftersom du faktiskt har gått upp en del i vikt!

Vår bebis ligger också med huvudet nedåt för övrigt men det lär nog ändras ett par gånger fram och tillbaka, vill inte ha ut den än ändå ;).

Therese sa...

Så härligt att ha en barnmorska som verkligen bryr sig och som lyssnar och bryr sig, sånt är viktigt. Så duktig Myran är som redan fixerat sig. Kram

Anonym sa...

då är det sista nedräkningen kvar :)

skönt att du fick träffa din barnmorska tillslut. Viktigast är att du får det som du vill ha det.

Kramar Ann

Anonym sa...

Va bra att ni får kika på Myran igen i väntan på att ni får hålla honom. Skönt att du känner att det var ett riktigt bra besök idag och att din barnmorska var på plats igen.

Puss puss/M

Linn sa...

Redan fixerad? Gud va lyxigt. :)

j.S.m sa...

hoppas du inte bryr dig allt för mkt om kommentarerna som kommer från "folk runtomkring" - alla går inte upp 20kg bara för att de är gravida... Mamma gick inte upp så mkt varken med mig eller Jonas - alla kvinnor gör inte det (särskilt inte om man inte har nån nojja om att äta 400g choklad varje dag). Jag vågar gissa att Myran växer som han ska och att han tar för sig av det han behöver. Sen kanske hans kära mor, när han väl kommit ut, istället har "gått ner" lite under graviditeten...

Don't worry - men iaf bra att göra ett extra ul. Bättre att försäkra sig en gång för mkt.

P&K