torsdag 18 mars 2010

Rätt ålder

Enligt en artikel i Aftonbladet är den bästa åldern att bli mamma mellan 25-29 år. Alltså är jag rätt perfekt då?

Det känns faktiskt rätt lagom det här med att bli mamma vid 25, nästan 26 år. När jag var yngre hävdade jag alltid att jag skulle bli mamma när jag var 17-18 år, precis som min egen mamma. Det var nog rätt många i min familj som höll tummarna för att det inte skulle bli så. Och när jag närmade mig den åldern kunde jag då definitivt inte tänka mig att bli mamma - inga störande bebisar här inte!

Nej, nu känner jag mig verkligen redo (så redo som man nu kan bli) och jag känner att jag är i precis rätt ålder för min egen smak. Även om jag ibland (fråga Lasse...) får ryck och tycker att jag är jättegammal och tycker så synd om mina framtida barnbarn (!) för att jag kommer att vara en gammal farmor/mormor. Jojo, här lever vi i nuet...

För övrigt har vi nu fått ut vår lägenhetsannons, den kan ni hitta här. Som jag har kämpat de senaste dagarna för att få den i skick för fotografering! Hej foglossning liksom. Men nu tar jag igen mig ordentligt istället.

6 kommentarer:

JD sa...

Nice! Min BM hävade att bästa åldern att föda barn rent fysiskt var 24 så jag får alltså först föda i en optimal ålder och sedan fylla 25 månaden efter och komma in i perfekta skaffa-barn-åldern, gött!

Kul hur ens mammas ålder kan påverka ens egen inställning om när det är dags att föda barn. Jag har hela tiden varit inställd på 25 eftersom min mamma var det när jag föddes. Bara det att jag skulle klämma in 2 mastersexamina och få jobb ett år innan också... Men det gick, slår t o m min mamma med nästan 2 månader i ålder :D.

(För övrigt känns min mamma som en himla ung mormor jämfört med de flesta så det kommer du också vara ska du se ;)).

Sandra sa...

Vad skönt att ni fick ut lägenheten. Förstår precis hur du tänker, vill få saker gjort och det nu. Framförallt när man är höggravid.

Sandra (GulligaSurre) sa...

Grymt jobbat med all städning och fixning innan fotograferingen. Det blev hur bra som helst, ser riktigt fint och mysigt ut hemma hos er, hoppas ni får många som köpa! :D

Therese sa...

Ja det här med ålder och barn är en evig fråga. Men man är inte äldre än man känner sig och man lever bara en gång. Kram

Anja sa...

Perfekt, jag var 25, 29 och 30. Så jag har gjort rätt alltså ;-) haha

j.S.m sa...

Jag tror att perfekt ålder för att föda barn är när man själv och ens partner känner sig redo för att bli föräldrar.. Självklart förstår jag att den fysiska åldern också spelar in men i slutändan tror jag ändå att det viktigaste är att det är rätt tid (även om barn kan ha en tendens att komma oplanerade). Men det är kanske bara jag?!

ps. dock med vissa reservationer vad gäller nedre och övre ålder.