fredag 5 mars 2010

Vecka 31

Bebis
Bebisen är ca 40 cm lång och väger ungefär 1600 g. Nu börjar det närma sig födelselängden. Många har redan hår på huvudet som kan ha vuxit upp till två centimeter. Den kan fortfarande ligga med huvudet uppåt, men i nästa vecka vänder sig de flesta bebisar sig och ligger med huvudet neråt tills födseln.

Mamma
Din lungkapacitet har ökat från 500 till 800 kubikcentimeter luft per andetag. Det behövs både för barnet och för dig själv. Den ansträngning det innebär att vara gravid kan göra dig andfådd. Livmoderns mått är ungefär 29 till 32 cm. Bebisen fyller nu nästan upp hela din mage. Många samlar på sig mycket vatten i kroppen, särskilt fötter och vader kan vara svullna. Du bör ha ökat kring 9 till 12 kg. Har du börjat tänka på förlossningen? Känns det bra, roligt, spännande, ångestframkallande, häftigt?

Tankar
Ny vecka igen, helt otroligt så fort tiden springer förbi! Mars är här, i maj ska Myran komma. Det är verkligen inte långt borta nu. Vi längtar och väntar, mycket, och pratar med Myran för att tala om hur efterlängtad och älskad han redan är.

Nätterna är mer eller mindre en plåga. Ligger jag på sidan får jag ont i höften - lägger jag mig på andra sidan får jag ont i andra höften. Och ligger jag på rygg så får jag ont i svanken och svårt att andas. En kudde mellan låren/knäna hjälper lite, men allra helst skulle jag vilja ha ett helt hav med kuddar att ligga på/i.

Även om magen växer och jag känner av Myran varje dag - och verkligen känner mig gravid - är det ibland svårt att förstå eller ens komma ihåg vad det är som är på gång. När jag är uppe på toaletten för femtielfte gången på natten så kan jag tänka att "Ja men snart är det här över, då går allt tillbaka till det normala igen". Men, det kommer det ju verkligen inte att göra? Då kan paniken komma ibland - "Vad har vi gjort?!" - men den tanken försvinner såklart fort igen.

Det är allt bra tur att man har nio månader på sig att växa in i det stundande föräldraskapet. Föräldraskapet som känns både skrämmande och otroligt spännande.

Bild på magen kommer troligtvis imorgon. Tänkte att maken skulle få hjälpa till den här gången.

P.S. Jag undrar vem det är som har bestämt att man bör ha gått upp 9-12 kg (minst). Själv har jag gått upp knappt 5.

4 kommentarer:

JD sa...

Hm, jag håller med dig angående den avbrutna sömnen, man undrar ju stundtals vad man gett sig in på men det blir säkerligen fint :).

Ang. viktuppgång har jag hört 6-15 kg om man är nomalviktig innan och upp till 20 kg om man väger precis på gränsen mellan normal- och undervikt eller undervikt (gjorde det själv, varför jag har fäst mig vid den siffran istf 15 ;)). Och ett kg ska du nog lyckas lägga på dig på nio veckor :).

Therese sa...

Nja dålig sömn får du nog fortsätta ha tyvärr när Myran kommit. Vet inte när jag sov en hel natt sist...men av någon konstig anledning klarar man det alltid. Kram

Angelica sa...

JD: 6-15kg har jag aldrig hört? 9-15 har jag läst någonstans, men den vanligaste önskvärda viktuppgången verkar vara 12-15kg om man är normalviktig innan. I vecka 30 väger ju bara själva graviditeten mer än 6kg normalt sett, vilket innebär att jag själv har gått ner i vikt. Fast det syns också, så det är inget som förvånar mig... Men ja, ett kilo till när jag nog hinna med ;-)

Therese: Jag ska ha ett riktigt mönsterbarn, som jag själv var! Jag sov hela nätter, och LÅNGA nätter, tidigt :-)

JD sa...

Underligt, jag skickar källan om jag ramlar på den igen :). Jo, jag har läst att graviditeten väger 10 kg på slutet men det måste ju också vara individuellt och är man normalviktig har man ju iaf några kg att ta av innan man hamnar på undervikt. Kanske är det så de tänkt.

Hursomhelst- är det inte rätt vanligt att man går upp typ ett halvt kg i veckan under de sista veckorna? Känner att alla siffror bara snurrar runt men det viktigaste är ju ändå att man varken svälter eller övergöder sig själv så bör ju allt gå bra :).