onsdag 24 mars 2010

Medelsvenssonbebis

Ja, så benämnde barnmorskan Myran idag vid ultraljudet. Han är precis så stor som han ska vara (även om det såklart bara är en grov beräkning) vid den här tiden och han beräknas vara en standardbebis på 3500 gram när han kommer ut. Precis lagom tycker mamma och pappa!

Ultraljud så här sent i graviditeten är inte lika roligt som i början/mitten. Bebisen är ju så stor så det är svårt att få någon sammanhängande bild, det är liksom kroppsdel för kroppsdel som gäller. Vi fick i alla fall se huvudet (så söt profil så!), en fot, ryggraden, hjärtat, magen osv. Och precis när hon hade "rundat" rumpan och kommit upp på framsidan så skymtades ett väldigt misstänkt litet "paket", och även om barnmorskan inte sa något så är både jag och Lasse övertygade om att det var könet vi såg. Känns bra, Myran verkar fortfarande vara en pojke. Och barnmorskan sa inte emot, även om hon inte bekräftade heller (det var ju inte därför vi var där).

För övrigt är han väldigt vig, ena foten låg uppe vid örat under hela undersökningen. Han har då inte ärvt det av mig. Och definitivt inte av Lasse.

Och ja, idag är det bara 50 dagar kvar till den 13 maj!

9 kommentarer:

Anja sa...

Härligt...

Här har jag vid varje tillväxt-UL fått svenssonbebisbesked. 3,5, 3,5och 3,7.

Bebisarna har sedan vägt: 3730, 3490 och 3890. (Med ettan gick jag över tiden med en dryg vecka, tvåan 3 dagar över tiden och 3:an, prick på dagen).

På slutet sägs de ju gå upp ca 28 gram om dagen. Så vänta inte för länge ;-)

Visste inte bm:an att ni redan hade tagit reda på könet? Fattar inte varför hon inte bekräftade det annars :-)

(även om det inte var därför ni var där).

Linn sa...

Härligt. :) Va roligt det ska bli när bebisarna poppar ut äntligen.

Nilla (bf 13/5) sa...

Åh så mysigt med tillväxt-UL. Det har jag aldrig fått göra, men alltid velat göra! Det hade vart intressant o veta hur stor bebis är just nu. Så man vet vad man har o vänta sig. ;)

Varför gjorde ni tillväxt-UL? Litet SF-mått, eller? Här får man ju bara dessa UL om BM misstänker att bebisen kanske inte följer kurvan o kanske är för liten o så... ;)

Hade du 50 dagar kvar till 13 maj igår? Jag har 47 dagar kvar till 13 maj, idag (se min blogg).

*kram på er*

Angelica sa...

Anja: Barnmorskan visste inte innan ultraljudet att vi visste könet, men hon fick ju reda på det under tiden. Tyckte väl också att det var lite konstigt att hon inte sa något, men jag misstänker att om det inte hade varit en pojke så hade hon nog sagt något ;-)

Linn: Inte långt kvar nu!

Nilla: Vi fick göra tillväxtultraljud eftersom jag inte går upp i vikt som jag "borde". Har hittills gått upp 5,5kg. Men allt såg ju bra ut :-)

Vad jag kan se så har du 49 dagar kvar idag? Precis som jag :-)

Anonym sa...

Jodå, tro det eller ej, du har också varit mycket vig en gång i tiden. Så det kan vara dig han är lik. Puss puss/M

Therese sa...

Så bra att allting var bra med Myran. ja nu är det inte länge kvar. Kram

Tova sa...

Oh, coolt! Jag tyckte alltid det var såå spännande med UL. Gjorde ju ett i v. 32, fast i 3D/4D, och även om man inte fick så bra bilder så gjorde de en ganska exakt beräkning. Endast 100 g som skiljde på vikt-beräkningen, och han kom exakt på den dagen de trodde, 16 januari :)

Anja sa...

Här får man alltid ett tillväxt-UL runt v.32. Har aldrig fattat varför det ska vara så olika från kommun till kommun!

Antar att det har med ekonomi? att göra?

Linda sa...

Åh, underbart vännen! Är SÅ glad för er skull.

Tycker mig minnas att du letade efter en body med en myra på eller något liknande och föll över denna på tradera. Om det skulle vara något ;)

http://www.tradera.com/Kortarmad-body-Snoffs-myror-i-brallan-stl-62-Jattefin--auktion_302742_109878379#pic

Kram!