söndag 28 mars 2010

Uppdaterad inköpslista

Nu är det alltså mindre än 7 veckor (46 dagar!) kvar tills Myran är beräknad att titta ut. Fattar inte vart tiden har tagit vägen. Augusti-december/januari var det segt som kola, men sen dess har tiden faktiskt bara sprungit iväg. Snart är han är. Snart är vi tre. Hjälp!

På shoppingfronten känner vi att vi har koll och nu till veckan tänker jag mig att vi ska göra de sista nödvändiga inköpen. Kanske. Förutom några få saker så känns det inte som att det är någon jättebrådska med nånting.

Sova
Fleecefilt (Brios med dubbla lager)
Kudde
Täcke

Sköta/mata
Nappflaskor (Det blir nog MAM Ultivent till att börja med trots allt)
Doserare
Sterilisator för microvågsugn
Termos
Handdukar (Som bara är Myrans)
Badlakan (Som bara är Myrans)

Till vagnen
Leksaker (Dinglisar kanske? Har även letat reda på min gamla barnvagnsmobil)
Fårskinn (Varför måste det vara så DYRT?!)
Regnskydd

Övrigt
Nappar
Babysitter
Babywatch

Färdigt
Vagga
Spjälsäng
Vagn
Babyskydd
Bäddset + spjälskydd
Gallerfilt
Skötväska
Skötbädd
Tvättlappar
Andningslarm
Bärsele
Insektsnät
Kudde (till vagnen)
Täcke (tunt, till vagnen)
Våtservetter (fanns i babyboxen)
Blöjhink (följde med babyboxen)
Blöjor (fanns i babyboxen, men vi ska köpa ett paket Libero också)
Ersättning
Madrasskydd (plastad frotté)
Bibs med fleece på baksidan
Alvedonsuppar
Koksaltlösning till täppta näsor
Febertermometer

Nässug, Inotyol (/annan salva), babygym och åkpåse har jag tagit bort från listan, då vi har bestämt oss för att vi avvaktar med dessa saker. Nässugen rekommenderas av vissa men dissas av andra, salvor vet man tydligen aldrig om de behövs och babygym och åkpåse är det ju ändå ett tag kvar tills det blir använt. Så vi väntar och känner oss för helt enkelt.

Är det förresten inte lite läskigt att våtservetter är perfekta fläckborttagare? Verkar funka på det mesta - sånt som till och med är svårt att få bort med riktigt rengöringsmedel och trasa/svamp. Nej, några storanvändare av våtservetter lär vi inte bli, här blir det frottélappar och skumlappar så långt det bara går.

4 kommentarer:

JD sa...

Ja, det är läskigt det där med våtservetter! Vi kommer bara använda dem när vi är på språng. Min svärmor tycker att de är så bra eftersom min svägerskas barn inte behövt några salvor till skillnad från hennes barn som det inte användes våtservetter på men det kanske inte är så konstigt när de dödar allt...

Angående fårskinn- har ni tittat på IKEAs variant? Tycker att det är ganska billigt åtminstone (vi har ett hemma sedan innan, annars vet jag i och för sig inte om vi skulle köpt något utan önskat det istället- till jul eller så).

Angelica sa...

Samma här - endast på språng.

Jag gillar inte alls IKEAs fårskinn, jag vill ha ett (som jag kallar det) riktigt fårskinn - kort, lockigt och grått. Såna går på från 1500kr och uppåt typ.

JD sa...

Mm, förstår att det är ett sådant du vill ha- tror också att de fungerar bättre till bebisar. Hade en klasskompis som deltog i fårskinnstillverkningen varje år och minns att han sålde dem för 500 så om du kan få tag på ngn sådan så kanske du kan få en bra deal :). 1500 låter dock väl dyrt- har för mig att jag sett lite billigare iaf på Babyproffsen eller något liknande.

Hanna sa...

Jag har köpt ett kort lockigt och grått från IKEA, det får funka för oss! Har inte råd med ett äkta. När vi var på förlossningen så visade vår bm vad man fick med i en påse därifrån och där var det ett litet paket blöjor, nässug osv osv! Så nässugen kanske ni inte behöver köpa alls! :)